Tuesday 7 February 2012

Gambaran Umum Kontrak Produk Perbankan Syariah

GAMBARAN UMUM KONTRAK PRODUK PERBANKAN SYARIAH
Siti Murtiyani, SE.,M.Si., Akt., Ph.D
=====================================================================
Perbankan Islam di Indonesia mengalami perkembangan produk yang sangat pantas sehingga menyokong Dewan Syariah Nasional - Majlis Ulama Indonesia (DSN-MUI) melakukan proses pembelajaran dengan melaksanakan penilaian dan pengawasan sehingga boleh mengeluarkan fatwa terhadap produk perbankan Islam yang diperkenalkan oleh perbankan Islam di Indonesia. Sesuatu produk perbankan yang telah dikeluarkan fatwa oleh Dewan Syariah Nasional-Majelis Ulama Indonesia membawa erti bahawa produk perbankan Islam telah memiliki keabsahan dari aspek prinsip-prinsip syariah yang ada pada produk perbankan Islam  tersebut. Sehingga dalam setiap pengenalan produk perbankan Islam diwajibkan untuk mengenalkan dan memberikan maklumat kepada masyarakat mengenai kehalalan dari produk perbankan tersebut.

            Perbankan Islam di Indonesia  memiliki Dewan Pengawal Syariah (DPS) yang berfungsi sebagai pengawal dalam pelaksanaan amalan kontrak perbankan Islam, sehingga diharapkan setiap bank Islam melaksanakan amalannya sesuai dengan ketentuan yang ada iaitu fatwa Dewan Syariah Nasional. Dewan Syariah Nasional Majlis Ulama Indonesia bekerja bersama dengan Bank Indonesia merancang piawaian prinsip-prinsip syariah daripada produk-produk perbankan Islam agar boleh digunakan sebagai panduan dalam melaksanakan kontrak-kontrak perbankan Islam dengan benar dan sesuai dengan prinsip-prinsip syariah yang berlaku.
           
2.2.3   Pengertian Umum  Prinsip Syariah
Syariah adalah kata bahasa Arab yang secara harfiahnya bererti jalan yang ditempuh atau garis yang semestinya dilalui. Secara terminologi, definisi syariah adalah peraturan-peraturan hukum yang telah digariskan Allah, atau telah digariskan pokok-pokoknya dan dibebankan kepada kaum muslimin supaya mematuhinya, agar prinsip-prinsip syariah ini diimplementasikan oleh orang Islam sebagai penghubung diantaranya dengan Allah dan diantaranya dengan manusia (Syaikh Mahmud Syalthut  1959). Secara umumnya, syariah itu berisi peraturan dan hukum-hukum yang menentukan garis hidup yang harus dilalui oleh seorang Muslim.

            Sesuai dengan definisi syariah di atas, syariah terbahagi kepada dua bahagian, iaitu bahagian ibadah yang mengatur hubungan diantara manusia dengan Allah (hablum minallah) dan bahagian muamalah yang mengatur hubungan diantara sesama manusia (hablum minannas). Muamalah berasal dari bahasa Arab yang di ambil dari akar kata ’amila yang artinya kerja atau aksi. Bentuk timbal balik perkataan ’amila adalah muamalah. Jadi muamalah dapat diertikan sebagai saling aksi atau yang lebih dikenal ”perniagaan”.(Karim, A.  2006). Bahagian ibadah terangkum dalam rukun Islam yang lima iaitu syahadat, shalat, shaum, zakat dan haji, sedangkan bahagian muamalah merangkumi semua aspek hidup manusia dalam interaksinya dengan manusia lain, mulai dari waktulah pernikahan, perniagaan/ ekonomi, sosial hinggalah politik.

            Pada bahagian ibadah umumnya tidak berlaku apa-apa perubahan (evolusi). Keadaan kejiwaan diantara seorang hamba dengan Allah SWT tidak berbeza pada zaman nabi dengan zaman sekarang. Shahadat, Shalat, puasa, zakat dan haji tetap dilakukan tanpa perlu mengubahsuai dengan perkembangan zaman/ tempat. Sedangkan syariat Islam dalam bidang muamalat pada umumnya hanya memberikan petunjuk-petunjuk dan prinsip-prinsip yang sifatnya umum dan asas. Hal-hal yang terperinci dan teknik tidak diatur, tetapi diserahkan kepada manusia melalui proses ijtihad. Nabi bersabda, ”Antum a’lamu bi umuuri dunyakum” kalian lebih mengetahui urusan dunia kalian” Dengan demikian, bidang muamalah ini akan selalu berkembang sesuai dengan perubahan waktu dan tempat (Karim, A 2006)


            Para ulama telah merumuskan suatu kaedah asas dalam syariah yang disebut dengan dua hukum asal iaitu hukum asal ibadat dan hukum asal muamalat. Hukum asal ibadat menyatakan bahawa segala sesuatunya dilarang dikerjakan kecuali yang ada petunjuknya dalam Al-Quran dan Sunnah. Oleh itu waktulah-waktulah ibadah sudah diatur dengan terperinci tata caranya, sehingga tidak dibolehkan lagi melakukan penambahan dan/ atau perubahan (bid’ah). Sedangkan hukum asal muamalat menyatakan bahawa ”segala sesuatunya dibolehkan, kecuali ada larangan dalam Al-Quran dan Sunnah”. Yang perlu dilakukan adalah mengenalpasti perkara-perkara yang dilarang (haram) dan kemudian menghindarinya. Selain dari perkara yang haram, kita boleh melakukan apa sahaja sama ada menambah, mencipta, mengembangkan. Di sini kreativiti amat diperlukan dalam bidang muamalah.

Ketika para ulama berusaha menafsirkan dan memahami syariah yang berisi perintah dan larangan Allah, mereka mendapati bahawa menurut kepastiannya, perintah dan larangan itu ( hukum taklifi) dapat digolongkan menjadi dua iaitu yang sifatnya pasti dan tidak pasti. Perintah yang pasti disebut wajib, sedangkan larangan yang tidak pasti disebut makruh. (Abu Zahrah 1999). Di samping perintah dan larangan, Allah juga memberikan pilihan (takhyir), dan apabila tidak dilarang dan tidak diperintahkan (mubah). Jadi secara umum ada lima hukum syara’ yang dikenal dalam fiqih Islam, iaitu wajib, sunnah, mubah, makruh, dan haram.

            Wajib atau fardhu adalah suatu perintah yang harus dikerjakan, apabila orang yang meninggalkannya berdosa, sedangkan yang melaksanakannya mendapat pahala. Wajib ini dari segi pelaksanaannya dibahagikan kepada dua iaitu: 1. Fardhu ’ain, 2. Fardhu kafa’i atau  kifayahFardhu ’ain ialah suatu kewajiban yang harus dikerjakan oleh setiap orang mukallaf, apabila yang bersangkutan tidak menjalankannya maka ia berdosa. Sedangkan fardhu kifayah ialah suatu kewajiban yang hanya menuntut terwujudnya suatu pekerjaan dari sekelompok masyarakat sehingga jika pekerjaan berkenaan telah dikerjakan oleh sebahagian masyarakat, maka bebaslah yang lain dari pekerjaan berkenaan tanpa menanggung dosa (Abu Zahrah 1999)

            Mandub/ Sunnah ialah perbuatan yang dianjurkan oleh Allah untuk dikerjakan, atau suatu perintah yang apabila dilaksanakan akan diberi pahala (pujian), sedangkan jika ditinggalkan tidak berdosa (tidak tercela). Sedangkan makruh adalah suatu larangan syara’ terhadap suatu perbuatan, tetapi larangan berkenaan tidak bersifat pasti, karena tidak ada dalil yang menunjukkan atas haramnya perbuatan berkenaan. Jika perbuatan makruh ini ditinggalkan maka akan mendapatkan pahala, sedangkan jika dilakukan tidak berdosa. Mubah adalah suatu hukum di mana Allah memberikan kebebasan kepada orang mukallaf untuk memilih antara mengerjakan suatu perbuatan atau meninggalkannya (Abu Zahrah  1999)

            Haram adalah larangan Allah yang pasti terhadap suatu perbuatan yang jika dikerjakan berdosa, sedangkan jika ditinggalkan mendapat pahala. Haram terbahagi kepada dua iaitu: 1. haram li-dzatih, 2. haram li-ghairih/ ’aridhi. Haram li-dzatih adalah perbuatan yang diharamkan karena bahayanya terdapat dalam zat perbuatan itu sendiri, contohnya: minum khamr, memakan bangkai atau darah. Sedangkan li-ghairih adalah perbuatan yang diharamkan selain karena zatnya.

Pembahagian hukum yang lima di atas memberikan panduan kepada setiap muslim untuk menentukan manakah yang benar dan manakah yang salah. Oleh itu, aspek syariah ini sering dinamakan sebagai hukum Islam. Disamping waktulah benar-salah masih ada waktulah lain, iaitu waktulah baik buruk. Kadang-kadang sesuatu yang benar belum tentu baik dan sebaliknya sesuatu yang sepintas baik belum tentu benar. Persoalan baik buruk ini bersangkutan dengan perilaku dan sikap hidup manusia yang dibahaskan dalam waktulah akhlak (etika).

            Akhlak (etika) disebut juga sebagai ihsan berasal dari kata Arab hasan yang bererti baik. Definisi ihsan dinyatakan sendiri oleh nabi dalam hadis berikut: ”Ihsan adalah engkau beribadat kepada Tuhanmu seolah-olah engkau melihat-Nya sendiri, kalaupun engkau tidak melihat-Nya, maka Ia melihatmu.”(Hadis Riwayat Muslim) Dengan demikian, melalui ihsan seseorang akan selalu merasa bahawa dirinya dilihat oleh Allah. Karena Allah mengetahui sekecil apa pun perbuatan yang dilakukan seseorang, walaupun dikerjakan di tempat tersembunyi. Bahkan Allah mengetahui segala fikiran dan lintasan-lintasan hati makhluknya.

            Dengan kesadaran seperti itu maka orang mu’min akan selalu terdorong untuk berperilaku baik dan menjauhi perilaku buruk. Oleh karena itu, wajarlah apabila akhlak menjadi tujuan puncak dari diutusnya nabi-nabi, dan menjadi kayu pengukur kualiti keragaman seseorang. Ini dinyatakan sendiri oleh nabi dalam salah satu hadisnya, ” bahawasannya aku diutus Allah untuk menyempurnakan keluruhan akhlak atau budi baik. (Hadit Riwayat Ahmad)


2.3.   IDENTIFIKASI  URUS NIAGA

Dalam ibadah kaedah hukum yang berlaku adalah semua perkara dilarang, kecuali ada ketentuannya berasaskan Al-Quran dan Al-Hadits. Sedangkan dalam urusan muamalah, semuanya diperbolehkan kecuali ada dalil yang melarangnya. Ini bererti ketika suatu urus niaga baru muncul dan belum dikenali sebelumnya dalam hukum Islam, maka urus niaga tersebut dianggap dapat diterima, kecuali terdapat implikasi dari dalil Al-Quran dan Hadist yang  melarangnya, baik secara eksplisit mahupun implisit. Dengan demikian dalam bidang muamalah, semua urus niaga dibolehkan kecuali yang diharamkan.

            Penyebab terlarangnya suatu urus niaga adalah disebabkan faktor-faktor berikut:
1) Haram zatnya (haram li-dzatihi), 2) Haram selain zatnya (haram li ghairihi),  3) Tidak sah (lengkap) akadnya.  Haram Zatnya (haram li-dzatihi)  Urus niaga dilarang oleh karena objek (barang dan/ atau jasa) yang diniagakan juga dilarang, contohnya minuman keras, bangkai, daging babi (Karim, A. 2006). Justeru itu, urus niaga jual beli minuman keras adalah haram, walaupun akad jual belinya sah. Dengan demikian jika ada nasabah yang mengajukan pembiayaan pembelian minuman keras kepada bank Islam dengan menggunakan akad murabahah, maka walaupun akadnya sah tetapi urus niaga ini haram karena objek perniagaannya haram.

            Haram Selain Zatnya apabila setiap urus niaga dalam Islam adalah berasaskan kepada dua prinsip, pertama adalah prinsip kerelaan antara kedua belah pihak atau sama-sama ridho (An Taradin Minkum).  Mereka perlu mempunyai maklumat yang sama (complete information) sehingga tidak ada pihak yang merasa dicurangi atau ditipu karena sesuatu perkara atau maklumat tidak diketahui oleh sebelah pihak, ini juga dikenali sebagai assymetric information. Pihak yang tidak mengetahui dalam bahasa fiqihnya disebut tadlis, dan boleh berlaku dalam 4 (empat) perkara iaitu dalam: a) kuantiti, b) kualiti, c) harga dan d) waktu penyerahan (Karim, S. 2006).

            Sewaktu berlakunya urus niaga, apabila keempat bentuk tadlis dilakukan atau dilanggar, ia bererti melanggar prinsip rela sama rela. Keadaan sama-sama rela yang dicapai bersifat sementara, iaitu sementara pihak yang ditipu tidak mengetahui bahawa dirinya ditipu. Di kemudian hari iaitu ketika pihak yang ditipu mengetahui bahawa dirinya ditipu maka ia tidak merasa rela. Dengan demikian apabila urus niaga yang dilakukan melanggar prinsip rela sama rela maka urus niaga tersebut tidak sah. Artinya kedua pihak yang berurus niaga tidak saling terbuka dalam melaksanakan syarat-syarat sahnya suatu urus  niaga.

Prinsip kedua yang tidak boleh dilanggar adalah prinsip la tazhlimuna wa la tuzhlamun, iaitu jangan menzalimi dan jangan dizalimi. Amalan-amalan yang melanggar prinsip ini diantaranya ialah gharar atau disebut juga taghrir adalah situasi di mana terjadi  tidak sepenuhnya maklumat karena adanya ketidakpastian kedua belah pihak yang melakukan urus niaga. Gharar ini terjadi bila kita mengubah sesuatu yang seharusnya bersifat pasti menjadi tidak pasti. Pada gharar juga boleh berlaku dalam 4 (empat) perkara, iaitu: a) kuantiti, b) kualiti, c) harga dan d) waktu penyerahan. Apabila salah satu (atau lebih) dari faktor-faktor di atas diubah dari pasti menjadi tidak pasti, maka terjadilah gharar. Dalam keempat bentuk gharar di atas, keadaan sama-sama rela yang dicapai bersifat sementara, iaitu sementara keadaannya masih tidak jelas bagi kedua belah pihak. Di kemudian hari iaitu ketika keadaannya telah jelas salah satu pihak (penjual dan pembeli) akan merasa terzalimi, walaupun pada awalnya tidak demikian.


2.3.1. Riba.

Dalam perniagaan  pada perbankan konvensional hampir semua aktiviti urus niaga tidak terlepas dari unsur faedah, maknanya secara syariah hal tersebut tidak dibenarkan, sebab ianya masuk dalam kelompok riba (chapra  1985). Beberapa jenis riba yang sering terjadi dalam praktik amalan perbankan ialah Riba Nasi’ah disebut juga riba duyun iaitu riba yang timbul akibat hutang pihutang yang tidak memenuhi kriteria untung muncul bersama risiko (al ghunmu bil ghunmi) dan hasil usaha muncul bersama perbelanjaan (al kharaj bi dhaman). Perniagaan seperti ini mengandungi pertukaran kewajiban menanggung beban, hanya karena berjalannya waktu (Karim, A.  2006)

            Nasi’ah adalah penangguhan penyerahan atau penerimaan jenis barang ribawi yang dipertukarkan dengan jenis barang ribawi lainnya. Riba Nasi’ah muncul karena adanya perbezaan, perubahan atau tambahan antara barang yang diserahkan hari ini dengan barang yang diserahkan kemudian. Jadi al-ghunmu (untung) muncul tanpa adanya al-ghunmi (risiko), hasil usaha (al-kharaj) muncul tanpa adanya perbelanjaan (dhaman); al-ghunmu dan al kharaj muncul hanya berjalannya waktu.

            Dalam perniagaan selalu ada kemungkinan untung atau rugi. Memastikan sesuatu yang diluar kekuasaan manusia adalah bentuk kezaliman. Justru itulah,  terjadilah riba nasi’ah, iaitu terjadinya perubahan sesuatu yang seharusnya bersifat tidak pasti menjadi pasti. Pertukaran kewajiban menanggung beban (exchange of liability) ini, dapat menimbulkan tindakan zalim terhadap salah satu pihak, kedua pihak, dan pihak-pihak lain. Pendapat Imam Sarakhi akan memperjelas hal ini:
Riba adalah tambahan yang disyaratkan dalam perniagaan tanpa adanya padanan (iwad) yang dibenarkan syariah atas penambahan berkenaan” (Imam Sarakhi dalam al-Mabsut, juz XII.,hlm.109)

Bentuk riba yang lain adalah Riba Jahiliyah iaitu hutang yang dibayar melebihi dari pokok pinjaman karena si peminjam tidak mampu mengembalikan dana pinjaman pada waktu yang telah ditetapkan (Taqi Usmani, J.M.  2001). Riba Jahiliyah dilarang oleh karena terjadi pelanggaran kaedah ”setiap pinjaman yang mengambil manfaat adalah riba” (Kullu Qardin Jarra Manfa’atan fahuwa Riba). Memberi pinjaman adalah perniagaan kebaikan (tabarru’), sedangkan meminta pampasan adalah perniagaan perniagaan (tijarah). Jadi perniagaan yang dari awal diniatkan sebagai perniagaan kebaikan tidak boleh diubah menjadi perniagaan yang bermotif perniagaan.

            Dari segi penundaan waktu penyerahannya, Riba jahiliyah tergolong Riba Nasi’ah; dari segi kesamaan objek yang dipertukarkan, tergolong Riba Fadl. Tafsir Qurtuby menjelaskan:
Pada zaman jahiliyah para pemberi hutang, apabila hutang sudah jatuh tempoh, akan berkata kepada para penghutang: ”Lunaskan hutang Anda sekarang, atau Anda tunda pembayaran itu dengan tambahan”. Maka pihak penghutang harus menambah bilangan kewajiban pembayaran hutangnya dan pemberi hutang menunggu waktu pembayaran kewajiban berkenaan sesuai dengan ketentuan baru” (Tafsir Qurtiby, 2/ 1157).

            Sebab (illat) dan tujuan (hikmah) pelarangan riba, maka dapat dikenalpasti sebagai amalan perbankan konvensional yang tergolong riba. Riba Fadl dapat ditemui dalam perniagaan jual beli valuta asing yang tidak dilakukan secara tunai. Riba Nasi’ah dapat ditemui dalam perniagaan pembayaran faedah dari pinjaman dan pembayaran faedah tabungan/ deposit/pindahan kredit (giro). Riba jahiliyah dapat ditemui dalam perniagaan kad kredit yang tidak dibayar penuh tagihannya.

            Jadual 2.5. memberikan ikhtisar mengenahi riba, jenis-jenis riba dan sebab-sebab diharamkannya, serta cara untuk menghilangkan faktor-faktor yang menyebabkan haramnya. Oleh itu akan memberikan pemahaman yang memadai bagi pelaksanaan urus niaga uang dilakukan pada praktik amalan perbankan Islam.

Jadual 2.5. Ikhtisar Riba

Type

Faktor Penyebab

Cara Menghilangkan Faktor Penyebab


Riba Fadl
Gharar (ketidakjelasan untuk kedua belah pihak)
Kedua belah pihak harus memastikan faktor-faktor berikut ini:
  1. Kuantiti
  2. Kualiti
  3. Harga
  4. Waktu Penyerahan


Riba Nasi’ah
Al-ghunmu bi la ghurmi, al-kharaj bi la dhaman (pulangan tanpa resiko, pendapatan tanpa perbelanjaan)
Kedua belah pihak membuat kontrak yang memerincikan hak dan kewajiban masing-masing untuk menjamin tidak adanya pihak yang mendapatkan pulangan tanpa menanggung resiko, atau menikmati pendapatan tanpa menanggung perbelanjaan.



Riba Jahiliyah
Kullu qardin jarra manfa’atan fahuwa riba (memberi pinjaman sukarela secara komersial, karena setiap pinjaman yang mengambil manfaat adalah riba
Jangan mengambil manfaat apa pun dari akad/ perniagaan kebaikan (Tabarru)
Jika ingin mengambil manfaat, maka gunakanlah akad perniagaan (tijarah), bukan akad kebaikan (tabarru)
Sumber: Adiwarman A.Karim, 2006

Maysir atau perjudian adalah suatu permainan yang menempatkan salah satu pihak harus menanggung beban pihak lain akibat permainan tersebut. Setiap permainan atau pertandingan, baik yang berbentuk permainan dari kesempatan/ nasib (game of chance), permainan dari kecekapan (game of skill) ataupun peristiwa semulajadi (natural event), harus menghindari terjadinya zero sum game, iaitu keadaan yang menempatkan salah satu atau beberapa pemain harus menanggung beban pemain yang lain.
            Allah SWT telah memberi penegasan hukum haram terhadap aktiviti ekonomi yang mengandung unsur maysir (perjudian). Allah SWT berfirman:
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya meminum khamr, berjudi, berkorban untuk berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan (QS. Al-Maidah: 90)
Risywah adalah memberi sesuatu kepada pihak lain untuk mendapatkan sesuatu yang bukan haknya. Suatu perbuatan baru dapat dikatakan sebagai tindakan risywah (rasuah-menyuap) jika dilakukan kedua belah pihak secara sukarela. Jika hanya salah satu pihak yang meminta rasuah dan pihak yang lain tidak rela atau dalam keadaan terpaksa atau hanya untuk memperoleh haknya, peristiwa berkenaan bukan termasuk kategori risywah, melainkan tindakan pemerasan.
            Allah SWT telah mengharamkan amalan rasuah dalam ayat Al-qur’an. Di antara firman Allah SWT:
”Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan janganlah kamu membawa urusan harta itu kepada hakim supaya kamu dapat memakan sebahagian dari harta benda orang lain dengan jalan berbuat dosa, padahal kamu mengetahui (QS. Al-Baqarah (2): 188)

            Rasulullah SAW memberi peringatan secara tegas untuk menjauhi amalan risywah (rasuah). Rasulullah SAW bersabda:
”Allah melaknat orang yang memberi rasuah, penerima rasuah, sekaligus broker rasuah yang menjadi penghubung antara keduanya” (Hadis Riwayat Ahmad).

            Para fuqaha menyatakan bahawa pemberi rasuah dan penerima rasuah sama-sama boleh dibawa ke pengadilan apabila keduanya terbukti memiliki tujuan dan keinginan yang sama. Ulama ahli fiqih juga menegaskan bahawa hadiah-hadiah yang diberikan kepada para pejabat adalah bentuk rasuah, wang dan penyalahgunaan kuasa. Mereka berdalil pada hadits tentang perilaku Ibu al-Latbiyah yang menjabat sebagai pengurus zakat dan konon sering diberi hadiah dan bingkisan. Dalam hadis berkenaan, Rasulullah bersabda:
Coba maukah ia duduk manis di rumah ayah dan ibunya (tidak usah menjadi amil zakat) sampai datang kepadanya hadiah berkenaan jika memang ia benar? ....Sesungguhnya hal yang demikian adalah tindakan pengkianatan jabatan” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

2.3.2.   Tidak Sah/ Lengkap Akadnya       
Suatu perniagaan  adalah tidak sah dan/ atau tidak lengkap akadnya, apabila terjadi salah satu (atau lebih) faktor-faktor berikut, pertama Rukun dan Syarat Tidak Terpenuhi. Rukun adalah sesuatu yang wajib ada dalam suatu perniagaan (necessary condition), misalnya ada penjual dan pembeli. Tanpa adanya penjual dan pembeli, maka jual beli tidak akan ada. Pada umumnya rukun dalam muamalah iqtishadiyah (muamalah dalam bidang ekonomi) ada 3 (tiga) iaitu: 1) pelaku, 2) objek, 3) ijab-kabul. (Karim, A 2006; Antonio,S. 2005)
            Pelaku biasanya berupa penjual-pembeli (dalam akad jual beli), penyewa dan pemberi sewa (dalam akad sewa-menyewa), atau penerima upah-pemberi upah (dalam akad upah-mengupah), tanpa pelaku maka tidak ada perniagaan. Objek perniagaan dari semua akad di atas dapat berupa barang atau jasa. Dalam akad jual beli kereta, maka objek perniagaannya adalah kereta. Dalam akad menyewa rumah, maka objek perniagaannya adalah rumah, demikian seterusnya. Tanpa objek perniagaan, mustahil perniagaan akan tercipta. Faktor lain yang mutlak harus ada supaya perniagaan dapat tercipta adalah adanya kesepahaman antara kedua belah pihak yang berperniagaan. Dalam terminologi fiqih, kesepahaman bersama ini disebut ijab-kabul. Tanpa ijab-kabul, mustahil perniagaan akan terjadi.
Selain rukun, faktor yang harus ada supaya akad menjadi sah (lengkap) adalah syarat. Syarat adalah sesuatu yang melengkapi rukun. Contohnya adalah bahawa pelaku perniagaan haruslah orang yang paham tentang hukum (mukallaf). Bila rukun sudah terpenuhi tetapi syarat tidak dipenuhi, rukun menjadi tidak lengkap sehingga perniagaan berkenaan menjadi fasid (rosak). Syarat bukanlah rukun, jadi tidak boleh dicampurkan. Pada pihak lain, kewujudan syarat tidak boleh menghalalkan yang haram, mengharamkan yang halal, menggugurkan rukun, bertentangan dengan rukun, mencegah berlakunya rukun.

Dalam perniagaan tidak boleh terjadi ta’alluq. Ta’alluq adalah suatu kejadian bila dihadapkan pada dua akad yang saling dikaitkan, maka berlakunya akad 1 tergantung pada akad 2. Sebagai perumpamaan A menjual barang X dengan harga Rp120 juta dibayar secara bertahapan  kepada B, dengan syarat B harus kembali menjual barang X berkenaan kepada A secara tunai dengan harga Rp 100 juta. Perumpamaan perniagaan di atas haram, karena ada persyaratan bahawa A bersedia menjual barang X ke B asalkan B kembali menjual barang berkenaan kepada A. Dalam kes ini disyaratkan bahawa akad 1 adalah efektif bila akad 2 dilakukan. Penetapan syarat ini mencegah terpenuhinya rukun. (Karim, A. 2006)
Dalam perniagaan juga tidak boleh terjadi dua dalam satu (two in one). Dua dalam satu adalah keadaan di mana suatu perniagaan diletakkan dua akad sekaligus, sehingga terjadi ketidakpastian (gharar) mengenai akad mana yang harus digunakan (berlaku). Dalam terminologi fiqih, kejadian ini disebut dengan shafqatain fi al-shafqah. Dua dalam satu terjadi bila semua dari ketiga faktor di bawah ini dipenuhi: 1)objek sama, 2) pelaku sama, 3) jangka waktu sama. (Karim, A. 2006). Apabila satu saja dari faktor berkenaan tidak dipenuhi, maka dua dalam satu tidak terjadi, dengan demikian akad menjadi sah.  Contoh dari dua dalam satu adalah perniagaan sewa- beli (lease and Purchase). Dalam perniagaan ini terjadinya gharar dalam akad adalah karena ada ketidakjelasan akad mana yang berlaku akad beli atau akad sewa. Oleh itu, maka perniagaan sewa-beli ini diharamkan.
            Dari huraian identifikasi perniagaan yang terlarang dalam Islam, menunjukkan bahawa perbankan konvensional dalam melaksanakan beberapa aktivitinya tidak sesuai dengan prinsip-prinsip syariah. Oleh itu, usaha untuk memperkenalkan amalan perbankan berasaskan prinsip syariah perlu dilaksanakan. Produk-produk perbankan Islam yang telah ada fatwa dewan pengawal syariahnya dan digunakan dalam penyelidikan ini akan dijelaskan pada bahagian berikutnya untuk lebih memberi kefahaman mengenai prosedur dan mekanisme perniagaan daripada produk-produk perbankan Islam.

2.4.    PRODUK PERBANKAN ISLAM
Produk perbankan Islam yang dijelaskan dalam bab ini meliputi produk-produk yang telah memiliki fatwa Dewan Pengawal Syariah Majelis Ulama Indonesia dan juga piawaian akad yang dikembangkan oleh Bank Indonesia. Dalam penyelidikan ini hanya ada 4 produk perbankan yang dijadikan objek penyelidikan antara lain: Tabungan Mudharabah, Pembiayaan Mudharabah, Pembiayaan Musyarakah, dan Jual beli Murabahah.

2.4.1.  Tabungan Mudharabah
Tabungan mudharabah iaitu simpanan dana dari masyarakat yang penarikannya hanya dapat dilakukan menurut syarat-syarat tertentu yang telah disepakati, tetapi tidak dapat ditarik dengan cek, tiket giro atau lain-lain alat yang disamakan dengan itu.
            Produk tabungan ini memiliki tujuan untuk memberikan jasa kepada masyarakat. Oleh itu, dalam kenyataannya pada masyarakat orang yang memiliki harta namun tidak mempunyai kepandaian dalam usaha memproduktifkannya, sementara dipihak lain, tidak sedikit orang yang tidak memiliki harta namun mempunyai kemampuan dalam memproduktifkannya. Oleh itu, perlu adanya kesepahaman di antara kedua pihak iaitu pemilik dana (shohibul maal) sebagai penabung dan bank Islam sebagai pengelola (mudharib) tabungan tersebut.
            Tabungan yang tidak dibenarkan secara syari’ah iaitu tabungan yang berasaskan penghitungan faedah, sedangkan tabungan yang dibenarkan iaitu tabungan yang berasaskan prinsip Mudharabah dan prinsip Wadi’ah. Tabungan Wadi’ah bersifat simpanan yang boleh diambil bila-bila waktu, atau berasaskan kesepahaman, dan tidak ada pengembalian tambahan yang disyaratkan, kecuali dalam bentuk pemberian (’athaya) yang bersifat sukarela dari pihak bank. Sedangkan tabungan Mudharabah bersifat simpanan dengan asas investasi, dengan mengira nisbah bagi hasil pada waktu tertentu yang sudah disepakati bersama.
Seperti dalam Firman Allah QS. Al-Nisa’ (4): 29:
$ygƒr'¯»tƒ šúïÏ%©!$# (#qãYtB#uä Ÿw (#þqè=à2ù's? Nä3s9ºuqøBr& Mà6oY÷t/ È@ÏÜ»t6ø9$$Î/ HwÎ) br& šcqä3s? ¸ot»pgÏB `tã <Ú#ts? öNä3ZÏiB 4 .......
Yang artinya:
”Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kalian saling memakan (mengambil) harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan sukarela di antaramu.....”

Firman Allah. QS. Al-Maidah (5): 1
$ygƒr'¯»tƒ šúïÏ%©!$# (#þqãYtB#uä (#qèù÷rr& ÏŠqà)ãèø9$$Î/ 4 .......
Yang artinya:
”Hai orang-orang yang beriman! Penuhilah akad-akad itu. ......

 Firman Allah. QS. Al-Baqarah (2): 283
( ÷bÎ*sù z`ÏBr& Nä3àÒ÷èt/ $VÒ÷èt/ ÏjŠxsãù=sù Ï%©!$# z`ÏJè?øt$# ¼çmtFuZ»tBr& È,­Guø9ur ©!$# ¼çm­/u 3 ........
                                                                                                                                  
Yang artinya:
”......Maka, jika sebahagian kamu mempercayai sebahagian yang lain, hendaklah yang dipercayai itu menunaikan amanatnya dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya...”
Dalam Hadits Nabi riwayat Thabrani yang artinya:
”Abbas bin Abdul Muthalib jika menyerahkan harta sebagai mudharabah, ia mensyaratkan kepada mudharib-nya agar tidak mengharungi lautan dan tidak menuruni lembah, serta tidak membeli haiwan ternakan. Jika persyaratan itu dilanggar, ia (mudharib) harus menanggung resikonya. Ketika persyaratan yang ditetapkan Abbas itu didengar Rasulullah, beliau membenarkannya” (HR. Thabrani dari Ibnu Abbas).
Dalam  Hadits Nabi riwayat Ibnu Majah dari Shuhaib menerangkan:
”Nabi bersabda, ada tiga hal yang mengandung berkah: jual beli tidak secara tunai, muqaradhah (mudharabah), dan mencampur gandum dengan jewawut untuk keperluan rumah tangga, bukan untuk dijual.” (HR. Ibnu Majah dari Shuhaib)

 Hadits Nabi riwayat Tirmizi dari ’Amr bin ’Auf:
”Perdamaian dapat dilakukan di antara kaum muslimin kecuali perdamaian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram; dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.”

Hadits Nabi Riwayat Ibnu Majah menyatakan:
”Tidak boleh membahayakan diri sendiri mahupun orang lain” (HR, Ibnu Majah, Daraquthni, dan yang lain dari Abu Sa’id al-Khudri)

Ijma diriwayatkan, sekumpulan sahabat menyerahkan (kepada orang, mudharib) harta anak yatim sebagai mudharabah dan tak ada seorang pun mengingkari mereka. Karenanya, hal itu dipandang sebagai ’ijma (Wahbah Zuhaily, al Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 1989, 4/838). Dan juga Qiyas, perniagaan mudharabah diqiyaskan kepada perniagaan muqasah. Kaedah Fiqh pada tabungan mudharabah adalah: ”Pada asasnya, semua bentuk mu’amalah boleh dilakukan kecuali ada dalil yang mengharamkannya”
Dari penjelasan mengenai tabungan Mudharabah tersebut maka karakteristik kontrak Tabungan Mudharabah ialah sebagai berikut:
1)  Dalam kontrak tabungan Mudharabah ini nasabah bertindak sebagai shahibul mal atau pemilik dana, dan bank Islam bertindak sebagai mudharib atau pengelola dana.
2)  Dalam kapasitinya sebagai mudharib, bank Islam dapat melakukan berbagai usaha yang tidak bertentangan dengan prinsip syari’ah dan mengembangkannya, termasuk di dalamnya mudharabah dengan pihak lain.
3)  Modal (Capital) harus dinyatakan bilangannya, dalam bentuk tunai dan bukan hutang.
4) Pembahagian keuntungan harus dinyatakan dalam bentuk nisbah dan dituangkan  dalam akad urus niaga.
5) Bank Islam sebagai mudharib menutup pembiayaan operasional tabungan dengan menggunakan nisbah keuntungan yang menjadi haknya.
6) Bank Islam tidak diperkenankan mengurangi nisbah keuntungan nasabah tanpa persetujuan yang bersangkutan.

Sedangkan rukun kontrak tabungan mudharabah yang utama ada 5 macam iaitu:
1)   Pihak Penyimpan dana (shahibul maal), dan pengelola (mudharib)  harus memahami hukum.
2)   Pernyataan ijab dan qabul harus dinyatakan oleh para pihak untuk menunjukkan kehendak mereka dalam mengadakan kontrak (akad), dengan memperhatikan hal-hal berikut:
        a)) Penawaran dan Penerimaan harus secara eksplisit penunjukkan tujuan kontrak
        b)) Penerimaan dari penawaran dilakukan pada saat kontrak
        c)) Akad dituangkan secara tertulis, melalui koresponden, atau dengan menggunakan cara-cara komunikasi modern.
3)    Modal (Capital) ialah sebilangan wang dan/ atau aset yang diberikan oleh penyimpan dana kepada mudharib untuk tujuan usaha dengan syarat sebagai berikut:
a)) Modal harus diketahui bilangan dan jenisnya
b)) Modal dapat berbentuk wang tunai.
c)) Modal tidak dapat berbentuk hutang dan harus dibayarkan kepada mudharib, baik secara bertahap mahupun tidak, sesuai dengan kesepahaman dalam akad.
4)   Keuntungan Mudharabah adalah bilangan yang didapati sebagai kelebihan dari modal. Syarat keuntungan berikut ini harus dipenuhi:
a)) Harus diperuntukkan bagi kedua pihak dan tidak boleh disyaratkan hanya untuk  satu pihak.
b)) Bahagian keuntungan munasabah bagi setiap pihak harus diketahui dan dinyatakan pada waktu kontrak disepakati dan harus dalam bentuk peratusan (nisbah) dari keuntungan sesuai dengan kesepahaman. Perubahan nisbah harus berasaskan kesepahaman.
5). Kegiatan usaha oleh pengelola (mudharib) sebagai perimbangan modal yang disediakan oleh para penyimpan dana. Perkara-perkara berikut perlu diperhatikan:
a)) Kegiatan syarikat adalah hak eksklusif mudharib, tanpa campur tangan penyimpan dana.
b)) Penyimpan dana tidak boleh mengehadkan tindakan pengelola sedemikian rupa yang dapat menghalangi tercapainya tujuan mudharabah, iaitu keuntungan.
c)) Pengelola tidak boleh menyalahi hukum Syari’ah Islam dalam tindakannya yang berhubungan dengan mudharabah, dan harus mematuhi kebiasaan yang berlaku dalam aktiviti itu.
Proses kontrak tabungan mudharabah menunjukkan adanya dua proses kontrak yang terjadi secara berasingan di antara kedua belah pihak antara pihak shahibul maal dan mudharib. Sehingga dalam hal ini, terdapat dua kontrak Mudharabah yang dilakukan pihak bank Islam secara terpisah, dari satu sisi bank Islam sebagai shahibul mal sekaligus sebagai mudharib, pada sisi yang lain ada pihak-pihak yang berperanan sebagai mudharib.
Rajah.2.1.Skema Kontrak Tabungan Mudharabah
                                          4. Pengembalian Modal + Bagi Hasil


                                                      1. Bayar tunai
 

    Nasabah/ Shahibul mal        Akad/ perjanjian        Bank Islam/ Mudharib     



                                                      2. Pembiayaan Mudharabah

       Nasabah/ Mudharib         Akad / Perjanjian         Bank Islam/ Shahibul mal



                                          3. Pengembalian Modal + Bagi Hasil
Sumber : Kaji Selidik, 2006  

Dalam hal ini sebagai rakan kongsi dalam menguruskan dana daripada pemilik dana (penabung). Kedua kontrak Mudharabah berkenaan secara formal berasingan dan tidak ada hubungkait dengan sembarang tanggungjawab mahupun risiko yang terjadi dalam pengurusannya. Lebih jelasnya skema kontrak tabungan Mudharabah boleh dilihat pada skema kontrak berkenaan Rajah 2.1, boleh dijelaskan sebagai berikut:
1.       Nasabah penabung dalam hal berlaku sebagai shahibul mal yang menyerahkan dana secara tunai kepada bank Islam, dengan kontrak perjanjian sesuai dengan kesepahaman yang ada dalam terma-terma kesepahaman. Bank Islam dalam hal berperanan sebagai pengurus dana (Mudharib).
2.       Bank Islam bekerjasama dengan pihak lain dalam pengurusan dana dengan memberikan pembiayaan dengan prinsip Mudharabah, sehingga dalam hal pihak bank Islam juga berperanan sebagai shahibul mal yang menyerahkan modal kepada Nasabah sebagai Mudharib, dalam suatu kontrak perjanjian pembiayaan Mudharabah.
3.       Dalam tempoh yang telah disepakati, Mudharib mengembalikan modal bersama bahagian hasil yang diperolehi dg komposisi nisbah yang telah disepakati di awal akad.
4.       Bank Islam yang pada mulanya sebagai Mudharib juga mengembalikan modal bersama bagi hasil yang diperoleh atas perniagaan yang telah dilakukan bersama dengan nasabah yang lain.

2.4.2.  Pembiayaan Mudharabah
Mudharabah dari bahasa Arab ’dharb’ yang artinya memukul atau berjalan. Pengertian memukul atau berjalan ini lebih tepatnya adalah proses seseorang memukulkan kakinya dalam menjalankan usahanya. Erti yang lainnya menyebut ’Muqaradhah” yang berasal dari bahasa Arab ’qarad’ yang bererti pemberian hak atas modal oleh pemilik modal kepada pemakai modal, sehingga disebut pinjaman. Hal ini karena pemilik modal (shahibul maal) telah kehilangan hak untuk menggunakan modalnya dan menyerahkannya kepada pemakai modal (mudharib). Muqaradhah disebut juga dengan ’qiradh’. (Fatwa DSN  2000).
            ”Secara teknik, al mudharabah adalah akad kerjasama  syarikat antara dua pihak, di mana pihak pertama (shahibul maal) menyediakan seluruh modal (100%), sedangkan pihak lainnya menjadi pengurusnya (mudharib). Keuntungan usaha secara mudharabah dibahagi menurut kesepahaman yang tertulis dalam kontrak, sedangkan bila rugi ditanggung oleh pemilik modal selama kerugian itu bukan akibat kelalaian si pengelola” (Antonio, S.  2002).
Secara umum landasan syariah pada pembiayaan mudharabah dengan tabungan mudharabah tidak jauh berbeza. Hal yang membezakannya ialah dari pihak-pihak yang berurus niaga, kalau dalam tabungan mudharabah sebagai pemilik modal ada penabung, sedangkan dalam pembiayaan mudharabah sebagai pemilik modal ada pihak bank Islam. Dengan keadaan yang berbeza tersebut maka mekanisme tabungan mudharabah dan pembiayaan mudharabah juga berbeza. Sila rujuk pada tabungan mudharabah.
Karakteristik pembiayaan  Mudharabah dalam kajian ini menjelaskan mengenai ciri-ciri khusus pada pembiayaan mudharabah, iaitu: (Fatwa DSN  2000)
1)   Pembiayaan Mudharabah adalah pembiayaan yang dikeluarkan oleh Institusi Keuangan Islam kepada pihak lain untuk suatu perniagaan yang produktif.
2)   Dalam kontrak pembiayaan ini Institusi Keuangan Islam sebagai shahibul maal (pemilik dana) membiayai 100% keperluan sesuatu projek syarikat, sedangkan peniaga (nasabah) bertindak sebagai mudharib atau pengurus syarikat.
3) Jangka waktu usaha, tatacara pengembalian dana, dan pembahagian keuntungan ditentukan berasaskan kesepahaman kedua belah pihak (Institusi Keuangan Islam dan peniaga).
4)  Mudhorib boleh melakukan berbagai usaha yang telah disepakati bersama dan sesuai dengan syariah, dan Institusi Keuangan Syariah tidak ikut serta dalam pengurusan syarikat atau projek tetapi mempunyai hak untuk memberikan  pelatihan kemahiran dan pengawasan.
5)  Bilangan dana pembiayaan harus dinyatakan dengan jelas dalam bentuk tunai dan bukan hutang.
6)  Institusi Keuangan Islam sebagai penyedia dana menanggung semua kerugian akibat dari mudharabah kecuali jika mudharib (nasabah) melakukan kesilapan yang disengaja, lalai, atau menyalahi perjanjian.
7) Pada prinsipnya, dalam pembiayaan mudharabah tidak ada jaminan. Namun agar mudharib tidak melakukan penyimpangan, Institusi Keuangan Syariah dapat meminta jaminan daripada mudharib atau pihak ketiga. Jaminan ini hanya dapat digunakan atau dijual apabila mudharib terbukti melakukan pelanggaran terhadap hal-hal yang telah disepakati bersama dalam akad.
8)  Perbelanjaan Operasinal dibebankan kepada mudharib.
9) Sebagai penyandang dana  iaitu Institusi Keuangan Syariah tidak melakukan kewajiban atau melakukan pelanggaran terhadap kesepahaman, mudharib berhak mendapat ganti rugi atau perbelanjaan yang telah dikeluarkan.
Kontrak Mudharabah merupakan salah satu produk perbankan Islam yang khusus memberikan pembiayaan pada suatu projek/ usaha baik jangka pendek mahupun jangka panjang.  Secara awam,  aplikasi al-Mudharabah pada bank Islam dapat digambarkan seperti pada rajah di bawah.
                                  Rajah. 2.2. Skema kontrak  Al-Mudharabah     
                                                    PERJANJIAN
                                                    BAGI HASIL
                                                                (2)
         NASABAH                                                                   BANK ISLAM
          (Mudharib)                                                                      (Shahibul Maal)


                                         (1)                                       (1)
                               KETRAMPILAN                     MODAL                                                                       
 
100%                                                                                                                   100%
                                                PROJEK
                                                                                                   (5)
                                                                                    Pengembalian 
                                                                                    Modal Pokok                                                                                                                  
                        NISBAH X%                                    NISBAH Y%
                               (3)                                                         (3)
                                                            UNTUNG

            Resiko Perniagaan                   RUGI            Kelalaian Nasabah                                            (4)                                                                    (4)                               
Sumber: Antonio 2002
            Perniagaan mudharabah ini tidak mensyaratkan adanya wakil shahib al-maal dalam pengurusan projek. Sebagai orang kepercayaan, mudharib harus bertindak berhati-hati dan bertanggungjawab untuk setiap kerugian yang terjadi akibat kelalaian. 
Dari rajah skema kontrak  al-Mudharabah boleh dijelaskan sebagai berikut:
(1)   Mudhorib mencadangkan projek/ usaha yang sudah ada kelayakan projek, rancangan pendapatan dan perbelanjaan serta cadangan pengembalian modalnya (pay back period), dari usaha berkenaan. Dan Mudhorib menyampaikan tentang kemampuan/ keterampilan yang dimiliki dalam mengelola projek atau usaha berkenaan, dengan analisis investasi yang jelas dan lengkap, berikut bilangan modal yang diperlukan untuk pelaksanaan projek berkenaan.
(2)   Pihak shahibul maal dan mudharib melakukan kesepahaman-kesepahaman tentang pengelolaan projek berkenaan, kesepahaman pembiayaan dan rancangan nisbah bagi hasil yang disepakati oleh kedua belah pihak, yang akan disenaraikan dalam akad perjanjian/ kontrak pembiayaan mudharabah.
(3)   Pada tempoh tertentu projek berkenaan dijangka  telah menghasilkan laba, oleh itu laba berkenaan dibagi sesuai dengan nisbah yang disepakati di awal perjanjian kemudian dibayarkan kepada shahibul maal menurut tempoh yang telah disepakati oleh kedua belah pihak.
(4)   Apabila projek berkenaan menderita kerugian yang disebabkan oleh kelalaian pengurus (mudharib), oleh itu pengurus berkenaan harus menggantikan 100% atas modal yang telah diserahkan. Sedangkan apabila kerugian disebabkan oleh resiko perniagaan yang diluar kekuasaan manusia, maka modal 100% menjadi kerugian pihak shahibul maal
(5)   Pada tempoh yang telah disepakati seluruh modal yang telah diberikan oleh shahibul maal dikembalikan oleh mudharib.
Rukun kontrak  Mudharabah yang utama ada 5 macam iaitu pertama penyedia dana (shahibul maal), dan pengelola (mudharib) yang mesti  memahami  hukum. Kedua pernyataan ijab dan qabul harus dinyatakan oleh para pihak untuk menunjukkan kehendak mereka dalam mengadakan kontrak (akad), dengan memperhatikan hal-hal berikut:
        a)  Penawaran dan Penerimaan harus secara eksplisit penunjukkan tujuan kontrak (akad)
        b)  Penerimaan dari penawaran dilakukan pada saat kontrak.
        c)  Akad ditunjukkan secara tertulis, melalui surat, atau dengan menggunakan cara-cara komunikasi moden.
Rukun kontrak yang ketiga modal iaitu sebilangan wang dan/ atau aset yang diberikan oleh penyedia dana kepada mudharib untuk tujuan usaha dengan syarat sebagai berikut:
a)   Modal harus diketahui bilangan dan jenisnya
b)  Modal dapat berupa wang atau barang yang dinilai jumlahnya. Jika modal diberikan dalam bentuk aset, maka aset berkenaan harus dinilai pada waktu akad.
c)  Modal tidak dapat berbentuk pihutang dan harus dibayarkan kepada mudharib,  baik secara bertahap mahupun tidak, sesuai dengan kesepahaman dalam akad.
Rukun kontrak yang keempat iaitu keuntungan Mudharabah adalah bilangan yang didapat sebagai kelebihan dari modal. Syarat keuntungan berikut ini harus dipenuhi:
a)  Harus diperuntukkan bagi kedua pihak dan tidak boleh disyaratkan hanya untuk satu pihak.
b)  Bagian keuntungan munasabah bagi setiap pihak harus diketahui dan dinyatakan pada waktu kontrak disepakati dan harus dalam bentuk prosentase (nisbah) dari keuntungan sesuai dengan kesepahaman. Perubahan nisbah harus berasaskan kesepahaman.
c) Penyedia dana menanggung semua kerugian akibat dari mudharabah, dan pengelola tidak boleh menanggung kerugian apapun kecuali diakibatkan dari kesilapan disengaja, kelalaian, atau pelanggaran kesepahaman.
Kegiatan usaha oleh pengelola (mudharib) sebagai perimbangan modal yang disediakan oleh penyedia dana, harus memperhatikan hal-hal beriku iaitu:  aktiviti  perniagaan adalah hak eksklusif mudharib, tanpa campur tangan penyedia dana, tetapi ia mempunyai hak untuk melakukan pengawasan. Sementara Penyedia dana tidak boleh mempersempit tindakan pengelola sedemikian rupa yang dapat menghalangi tercapainya tujuan mudharabah, iaitu keuntungan. Juga pengelola tidak boleh menyalahi hukum Syari’ah Islam dalam tindakannya yang berhubungan dengan mudharabah, dan harus mematuhi kebiasaan yang berlaku dalam aktiviti tersebut.
Beberapa ketentuan hukum pembiayaan mudharabah antara lain:
1)  Kontrak Mudharabah boleh dibatasi pada tempoh waktu.
2)  Kontrak tidak boleh dikaitkan (mu’allaq) dengan sebuah kejadian di waktu depan yang belum tentu terjadi.
3)  Pada asasnya, dalam mudharabah tidak ada ganti rugi, karena pada asasnya akad ini bersifat amanah (yad al-amanah), kecuali akibat dari kesilapan disengaja, kelalaian, atau pelanggaran kesepahaman.
4)  Jika salah satu pihak tidak menunaikan kewajibannya atau jika terjadi perselisihan di antara kedua belah pihak, maka penyelesaiannya dilakukan melalui Badan Arbitrase Syari’ah setelah tidak tercapai kesepahaman melalui musyawarah.

2.4.3.   Pembiayaan Musyarakah
Kontrak Musyarakah iaitu pembiayaan berasaskan kontrak kongsi antara dua pihak atau lebih untuk suatu usaha perniagaan tertentu, dimana masing-masing pihak memberikan kontribusi dana dengan ketentuan bahawa keuntungan dan resiko akan ditanggung bersama sesuai dengan kesepahaman. Pembiayaan Musyarakah memiliki keunggulan dari segi kebersamaan dan keadilan, baik dalam berbagi keuntungan mahupun resiko kerugian, kini telah dilakukan oleh Institusi Keuangan Syariah iaitu Bank Islam.
Landasan Syariah bagi pembiayaan musyarakah mengenai asas hukum antara lain:
Firman Allah QS. Shad (38) : 24
( ¨bÎ)ur #ZŽÏVx. z`ÏiB Ïä!$sÜn=èƒø:$# Éóö6us9 öNåkÝÕ÷èt/ 4n?tã CÙ÷èt/ žwÎ) tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä (#qè=ÏJtãur ÏM»ysÎ=»¢Á9$# ×@Î=s%ur $¨B öNèd 3 .........
Yang artinya:
”.....Dan sesungguhnya kebanyakan dari orang-orang yang bersyarikat itu sebahagian dari mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh, dan amat sedikitlah mereka ini....”
Juga dalam firman Allah QS. Al-Maidah (5): 1
$ygƒr'¯»tƒ šúïÏ%©!$# (#þqãYtB#uä (#qèù÷rr& ÏŠqà)ãèø9$$Î/ 4 .......
     Yang artinya;
      ” Hai orang-orang beriman! Penuhilah akad-akad itu.....”

Dalam  hadits riwayat Abu Daud dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW berkata:
Yang artinya:
” Allah SWT, berfirman: ”Aku adalah pihak ketiga dari dua orang yang bersyarikat selama satu pihak tidak mengkhianati pihak yang lain. Jika salah satu pihak telah berkianat, Aku keluar dari mereka.” (HR. Abu Daud, yang dishahihkan oleh al-Hakim, dari Abu Hurairah)

Dalam hadits Nabi riwayat Tirmizi dari ’Amr bin ’Auf juga disebutkan:
”Perdamaian dapat dilakukan di antara kaum muslimin kecuali perdamaian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram; dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.”
Karakteristik kontrak Musyarakah yang mencerminkan ciri-ciri pembiayaan musyarakah antara lain sebagai berikut: (Fatwa DSN 2000)
1)  Pernyataan ijab dan qabul harus dinyatakan oleh para pihak untuk menunjukkan kehendak mereka dengan mengadakan kontrak (akad), dengan memperhatikan hal-hal berikut:
a)  Penawaran dan penerimaan harus secara eksplisit menunjukkan tujuan kontrak.
b)   Penerimaan dari penawaran dilakukan pada saat kontrak.
c)  Akad dibuat secara tertulis, melalui surat, atau dengan menggunakan cara-cara komunikasi modern.
2)   Pihak-pihak yang berkontrak harus memahami hukum, dan memperhatikan hal-hal berikut:
a)   Kecekapan  dalam memberikan atau diberikan kekuasaan perwakilan
b)  Setiap rakan harus kongsi menyediakan dana dan pekerjaan, dan setiap rakan kongsi melaksanakan kerja sebagai wakil
c)  Setiap rakan kongsi memiliki hak untuk mengatur aset Musyarakah dalam proses perniagaan formal.
d) Setiap rakan kongsi memberi kuasa kepada rakan kongsi yang lain untuk menguruskan aset dan setiap dari mereka dianggap telah diberi kuasa untuk melakukan aktiviti Musyarakah dengan memperhatikan kepentingan rakannya, tanpa melakukan kelalaian dan kesilapan yang disengajakan.
3)   Objek kontrak ( modal, kerja, keuntungan dan kerugian)
            Modal yang diberikan harus wang tunai, emas, perak atau yang nilainya sama. Modal dapat terdiri dari aset perniagaan, seperti barang-barang, properti dan sebagainya. Jika modal berbentuk aset, harus terlebih dahulu dinilai dengan tunai dan disepakati oleh para rakan. Para pihak-pihak  tidak boleh meminjam,  meminjamkan, menyumbangkan atau menghadiahkan modal musyarakah kepada pihak lain, kecuali atas asas kesepahaman. Pada prinsipnya, dalam pembiayaan musyarakah tidak ada jaminan, namun untuk menghindari terjadinya penyelewengan, Institusi Keuangan Syariah dapat meminta jaminan.
            Penyertaan para rakan kongsi dalam pekerjaan merupakan asas pelaksanaan musyarakah, akan tetapi kesamaan bahagian kerja bukanlah merupakan syarat. Seorang rakan kongsi boleh melaksanakan kerja lebih banyak dari yang lainnya, dan dalam hal ini ia boleh menuntut bahagian keuntungan tambahan bagi dirinya. Setiap rakan kongsi melaksanakan kerja dalam musyarakah atas nama peribadi dan wakil dari rakannya. Setiap kedudukan dalam organisasi kerja perlu dijelaskan dalam kontrak.
            Keuntungan harus dikira dengan jelas untuk menghindarkan perbezaan dan sengketa pada waktu pengagihan keuntungan atau ketika penghentian musyarakah. Setiap keuntungan rakan kongsi harus dibagikan secara munasabah atas asas seluruh keuntungan dan tidak ada bilangan yang ditentukan di awal yang ditetapkan bagi seorang rakan. Seorang rakan kongsi boleh mengusulkan bahawa jika keuntungan melebihi bilangan tertentu, kelebihan atau peratusan itu diberikan kepadanya. Sistem pembagian keuntungan harus dijelaskan dalam akad kontrak.
Perbelanjaan Operasional dan Persengketaan  dibebankan pada modal bersama. Jika salah satu pihak tidak menunaikan kewajibannya atau terjadi perselisihan di antara para pihak, maka penyelesaiannya dilakukan melalui badan Arbitrase Syariah setelah tidak tercapai kesepahaman melalui musyawarah. Secara umum  aplikasi kontrak  al-Musyarakah pada Bank Islam ramai digunakan oleh bank-bank Islam, sebab lebih mudah dalam praktiknya, terutama dalam aspek modal lebih terjamin keamanannya dari sudut pandang para pihak yang bersyirkah. Skema kontrak al-musyarakah ditunjukkan pada rajah 2.3 berikut:
                        Rajah. 2.3. Skema kontrak  Al-Musyarakah
                                                    PERJANJIAN
                                                    BAGI HASIL
                                                            (2)
       NASABAH                                                                     BANK ISLAM
        (Rakan/Modal)                                                                  (Rakan/ Modal)


                                    (1)                                            (1)
                               MODAL                                   MODAL
                                   
                                                                                                                           
                                                PROJEK/ USAHA
                        Pengembalian                                      Pengembalian 
                        Modal pokok   (5)                        (5)    Modal Pokok                              

                              (3)                                                       (3)
                        NISBAH X%                                    NISBAH Y%
                                                            LABA
                                                            RUGI
            Resiko Perniagaan       X%                                          Resiko Perniagaan  Y%
                        (4)                                                                                (4)                   
Sumber :  Antonio, S.  2002


Dari Rajah 2.3. skema kontrak  al-Musyarakah boleh dijelaskan sebagai berikut:
(1) Pihak-pihak yang bersyirkah mencadangkan projek/ usaha perniagaan yang sudah ada kelayakan projek, rancangan pendapatan dan perbelanjaan serta cadangan pengembalian modalnya (pay back period), dari usaha berkenaan. Dan para pihak menyampaikan tentang kemampuan/ ketrampilan yang dimiliki masing-masing pihak serta ketersediaan modal yang dimiliki dalam mengelola projek atau usaha berkenaan, dengan analisis investasi yang jelas dan lengkap, berikut bilangan modal yang diperlukan untuk pelaksanaan projek berkenaan.

(2) Para pihak yang bersyirkah melakukan kesepahaman-kesepahaman tentang pengurusan projek berkenaan, kesepahaman komposisi modal masing-masing pihak dan rancangan nisbah bagi hasil yang disepakati oleh kedua belah pihak, yang akan dituangkan dalam akad perjanjian/ kontrak pembiayaan Musyarakah

(3)   Pada tempoh tertentu projek berkenaan dijangka  telah menghasilkan laba, oleh itu laba berkenaan dibahagikan sesuai dengan nisbah yang disepakati di awal perjanjian kemudian dibayarkan kepada setiap pihak yang bersepakat menurut tempoh yang telah disepakati oleh kedua belah pihak.

(4)   Apabila projek berkenaan mengalami kerugian disebabkan risiko perniagaan, kerugian akan ditanggung oleh pihak-pihak yang bersyirkah sesuai dengan komposisi modal masing-masing yang telah diserahkan. Dalam hal ini, para pihak menanggung kerugian karena setiap pihak juga berperanan di dalam menguruskan projek atau usaha berkenaan.

(5)   Pada tempoh yang telah disepakati seluruh modal yang telah diserahkan dikembalikan sesuai komposisi modal masing-masing atau dilanjutkan projek berkenaan dengan perjanjian-perjanjian berikutnya.

Rukun kontrak  Musyarakah yang utama ada 5 macam iaitu:
1)    Pihak-pihak yang bersyirkah yang harus memahami hukum, boleh lebih dari dua.
2)  Pernyataan ijab dan qabul harus dinyatakan oleh para pihak berkontrak untuk menunjukkan kehendak mereka dalam mengadakan kontrak (akad), dengan memperhatikan hal-hal berikut:
a)) Penawaran dan Penerimaan harus secara eksplisit penunjukkan tujuan kontrak.
        b)) Penerimaan dari penawaran dilakukan pada saat kontrak
        c)) Akad secara tertulis, melalui koresponden, atau dengan menggunakan cara-cara komunikasi modern.

3)   Modal (Capital)  ialah sebilangan wang dan/ atau aset yang diberikan oleh setiap orang bertujuan untuk berniaga dengan syarat seperti berikut:
a)) Modal harus diketahui bilangan dan jenisnya
b)) Modal dapat berbentuk wang atau barang yang dinilai. Jika modal diberikan dalam bentuk aset, maka aset berkenaan harus dinilai pada waktu akad.
c)) Modal tidak dapat berbentuk hutang dan harus dibayar, baik secara bertahap mahupun tidak, sesuai dengan kesepahaman dalam akad.

4)  Keuntungan Musyarakah adalah bilangan yang didapati sebagai kelebihan dari modal.
      Syarat keuntungan berikut ini harus dipenuhi:
a)) Harus diperuntukkan bagi kedua pihak dan tidak boleh disyaratkan hanya untuk satu pihak.
b)) Bahagian keuntungan munasabah bagi setiap pihak perlu diketahui dan dinyatakan pada waktu kontrak disepakati dan harus dalam bentuk peratusan (nisbah) dari keuntungan sesuai dengan kesepahaman. Perubahan nisbah harus berasaskan kesepahaman.
c)) Pihak-pihak yang bersyirkah menanggung semua kerugian sesuai dengan komposisi modal masing-masing yang telah disepakati di awal.
5).   Aktiviti perniagaan sebagai imbangan modal perlu disediakan oleh setiap pihak dan perlu memberi perhatian kepada perkara-perkara berikut:
a)) Kegiatan syarikat adalah hak setiap pihak yang bersyirkah, dan mempunyai hak untuk melakukan pengawasan.
b)) Para pihak sudah ada kesepahaman awalnya mengenai hak dan kewajiban berhubungkait dengan penyertaan serta pampasan yang akan diperoleh.
c)) Para pihak tidak boleh menyalahi hukum Syari’ah Islam dalam tindakannya yang berhubungan dengan musyarakah, dan harus mematuhi kebiasaan yang berlaku dalam aktiviti itu.

2.4.4.   Jual Beli  Murabahah
Kontrak murabahah adalah perjanjian jual beli sesuatu barang dengan harga beli barang tersebut dicampur dengan keuntungan yang disepakati. Sebelum adanya ”keuntungan yang disepakati” pada murabahah, maka penjual harus memberi tahu pembeli tentang harga pembelian barang dan menyatakan bilangan keuntungan yang ditambahkan pada perbelanjaan berkenaan. Dengan maksud yang mudah, murabahah adalah akad jual beli dengan menyatakan harga perolehan dan keuntungan (margin) yang disepakati oleh penjual dan pembeli. (Karim, A.  2004).
            Dewan Syariah Nasional menetapkan fatwa tentang kontrak murabahah, ketentuan umum murabahah pada Bank Islam pada point keempat sampai dengan tujuh menyatakan:
”Bank membeli barang yang diperlukan nasabah atas nama bank sendiri, dan pembelian itu harus sah dan bebas riba. Bank harus menyampaikan semua hal yang berkaitan dengan pembelian, misalnya jika pembelian dilakukan secara hutang. Bank kemudian menjual barang berkenaan kepada nasabah (pemesan) dengan harga jual senilai harga beli ditambah keuntungannya. Dalam kaitan ini, bank harus memberitahu secara jujur harga pokok barang kepada nasabah berikut perbelanjaan yang diperlukan. Nasabah membayar harga barang yang telah disepakati berkenaan pada jangka waktu tertentu yang telah disepakati”. (Fatwa DSN, 2000)
Asas hukum perniagaan murabahah, firman Allah QS An-Nisa (4): 29

$ygƒr'¯»tƒ šúïÏ%©!$# (#qãYtB#uä Ÿw (#þqè=à2ù's? Nä3s9ºuqøBr& Mà6oY÷t/ È@ÏÜ»t6ø9$$Î/ HwÎ) br& šcqä3s? ¸ot`tã <Ú#ts? öNä3ZÏiB 4 Ÿwur (#þqè=çFø)s? öNä3|¡àÿRr& 4 ¨bÎ) ©!$# tb%x. öNä3Î/ $VJŠÏmu ÇËÒÈ »pgÏB
Yang artinya:
”Hai orang-orang yang beriman! Janganlah kalian saling memakan (mengambil) harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan sukarela di antaramu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu: sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu”

Juga dalam Firman Allah QS. Al-Baqarah (2) :275

šúïÏ%©!$# tbqè=à2ù'tƒ (#4qt/Ìh9$# Ÿw tbqãBqà)tƒ žwÎ) $yJx. ãPqà)tƒ Ï%©!$# çmäܬ6ytFtƒ ß`»sÜø¤±9$# z`ÏB Äb§yJø9$# 4 y7Ï9ºsŒ öNßg¯Rr'Î/ (#þqä9$s% $yJ¯RÎ) ßìøt7ø9$# ã@÷WÏB (#4qt/Ìh9$# 3 ¨@ymr&ur ª!$# yìøt7ø9$# tP§ymur (#4qt/Ìh9$# 4 `yJsù ¼çnuä!%y` ×psàÏãöqtB `ÏiB ¾ÏmÎn/§ 4ygtFR$$sù ¼ã&s#sù $tB y#n=y ÿ¼çnãøBr&ur n<Î) «!$# ( ïÆtBur yŠ$tã y7Í´¯»s9'ré'sù Ü=»ysô¹r& Í$¨Z9$# ( öNèd $pkŽÏù šcrà$Î#»yz ÇËÐÎÈ

Yang artinya:
”Orang-orang yang makan riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata, sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepada larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti, maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu; dan urusannya kepada Allah. Orang yang kembali, maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal didalamnya”.

Dalam Hadits Nabi dari Abu Said al-Khudri menyatakan:

Dari Abu Sa’id Al-Khudri bahawa Rasulullah SAW bersabda, ” Sesungguhnya jual beli itu harus dilakukan suka sama suka”. (HR. Al-Baihaqi dan Ibnu Majah dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban).
Hadith-hadith lain tentang murabahah dengan etikanya dan jenis penghasilan yang terbaik sebagai jawaban dari Nabi atas pertanyaan seseorang adalah:
Pedagang yang jujur dan dapat dipercaya termasuk dalam golongan para Nabi, orang-orang yang benar-benar tulus dan para syuhada”. (HR. Tirmizi, Darimi, dan  Daraqutni)

Allah memberikan rahmat-Nya pada setiap orang yang bersikap baik ketika menjual, membeli, dan membuat suatu pernyataan”. (HR. Ahmad)

Usaha yang paling afdhol (lebih utama) adalah hasil karya tangan seseorang dan jual beli yang mabrur”. (HR. Ahmad)
 Ciri-ciri atau karakteristik kontrak Murabahah terdiri dari:
1)      Murabahah adalah kontrak jual beli barang dengan menyatakan harga perolehan dan keuntungan (margin) yang disepakati oleh penjual dan pembeli.
2)      Harga yang disepakati adalah harga jual, sedang harga beli harus diberitahukan.
3)      Bank dapat memberikan potongan kepada nasabah apabila nasabah mempercepatkan pembayaran ansurannya atau melunaskan hutang murabahah sebelum jatuh tempoh.
4)      Apabila bank mendapatkan potongan dari pembekal, maka potongan itu merupakan hak daripada pembeli. Namun bila terjadi setelah menandatangani akad dapat dibahagikan sesuai dengan perjanjian.
5)      Bank dapat meminta kepada nasabah untuk pembayaran pendahuluan (urbun) sebagai wang muka. Bila akad jadi dilaksanakan maka dapat menjadi bahagian dari pelunasan hutang (ansuran). Namun bila akad batal, maka harus dikembalikan kepada nasabah setelah dikurangi dengan perbelanjaan-perbelanjaan yang telah dikeluarkan bank. Apabila wang muka lebih kecil dari kerugian yang ada, bank dapat meminta tambahan kepada nasabah.
6)      Denda dalam perniagaan murabahah pada bank Islam dapat dilakukan apabila nasabah mampu tetapi tidak mahu melunaskan segera kewajibannya atau disiplin nasabah terhadap kewajibannya kurang baik. Denda adalah sesuai dengan perjanjian dan perkara itu tidak diakui sebagai pendapatan operasi tetapi termasuk dalam sumber dana sosial.
Proses kontrak  murabahah dimulakan dengan adanya perundingan antara nasabah (pembeli) dengan bank Islam. Pada tahap ini, ia biasanya diikuti dengan penyerahan wang muka dari nasabah (pembeli) kepada bank Islam ataupun tidak. Pihak bank biasanya juga mencari maklumat dan melakukan rundingan harga perolehan barang yang dipesan nasabah (pembeli) kepada pembekal. Seterusnya adalah persetujuan kontrak. Dalam akad murabahah antara lain memuatkan maklumat mengenai harga perolehan barang, persetujuan mengenai margin keuntungan untuk bank Islam, cara-cara pelunasan, dan persyaratan lainnya yang disepakati kedua belah pihak.
Setelah kontrak ditandatangani, bank Islam melakukan pembelian barang yang dipesan oleh nasabah. Bank melakukan pembelian barang berkenaan secara tunai kepada pembekal. Selepas itu, barang berkenaan diserahkan kepada nasabah. Setrusnya adalah pelunasan pihutang oleh nasabah. Pelunasan ini biasanya dilakukan secara bertahap oleh pihak nasabah sebagai pembeli akhir kepada bank Islam.
            Proses kontrak Murabahah menunjukkan adanya dua proses perniagaan yang terjadi secara terpisah di antara kedua belah pihak. Dalam hal ini ada dua kontrak jual beli yang dilakukan pihak bank secara terpisah. Dari satu sudut, bank sebagai pembeli sekaligus bank sebagai penjual, yang dapat dilihat pada Rajah 2.4  berikut:
            Dalam kontrak murabahah sekurang-kurangnya harus ada 3 pihak:
1)      Pembekal (Supplier) iaitu pihak yang menyediakan barangan yang dikehendaki oleh nasabah, sebagai penjual pertama.
2)      Bank (penjual) iaitu sebagai pihak yang memberikan pembiayaan kepada nasabah, sebagai pembeli pertama sekaligus penjual kedua.
3)      Nasabah (pembeli) iaitu pihak yang mengajukan permohonan pembiayaan dan memperolehnya dari pihak penjual kedua (bank Islam)
  
Rajah .2.4. Skema Kontrak Murabahah                          
                                               (1) Rundingan dan Syarat

                                         
                                         (2) Akad Jual beli

Bank Islam                                                                                                Nasabah
                                         (5) Bayar ansuran atau tangguh
                                         
                             
                 (3) Beli                               Penjual                         (4) Kirim Barang 

                                                      1. Bayar tunai


       Bank Islam                                                                                         Supplier
                                                      2. Penyerahan Barang



             Nasabah                                                                                 Bank Islam



                                          3. Pembayaran  tunai atau tangguh
Sumber: Media Akuntansi, 2004
Dalam menetapkan rukun jual beli, berlaku perbezaan pendapat antara ulama. Menurut ulama hanafiyah, rukun jual beli adalah ijab dan qabul yang menunjukkan pertukaran barang secara redha, baik dengan ucapan mahupun perbuatan. Adapun rukun jual-beli menurut jumhur ulama ada 4  iaitu (Rahmat, S. 2001): Bai’ (penjual), Mustari’ (pembeli), Shighat (ijab dan qabul) dan Ma’qud ’alaih (benda atau barang)

            Hutang murabahah yang diaplikasikan oleh bank Islam berprinsip jual beli maka rukunnya iaitu: 1) Penjual (bai’ ) = bank Islam, 2)Pembeli (Mustari’) = nasabah, 3)Barang atau objek yang diperjualbelikan (mabi’). Barang atau objek yang dijualbeli oleh pihak bank kepada nasabah dalam bentuk kemudahan murabahah, barang yang dijualbeli merupakan barang yang tidak dilarang oleh syara’ iaitu barang berkenaan tidak haram, barang berkenaan tidak najis, dan tidak mendatangkan mudharat, 4) Harga barang atau objek jual beli (tsaman), sesuai dengan batas  maksimal pembiayaan, 5) Ijab qabul (sighat) , aqad atau perjanjian pembiayaan (Rahmat, S. 2001)
Dalam praktil amalan jual beli murabahah dikenal dengan perwakilan (al-wakalah) iaitu pemberian kuasa kepada orang lain untuk mengerjakan sesuatu untuknya, orang terakhir ini sebagai pengganti orang pertama dalam melaksanakan tugasnya. Orang yang pertama disebut muwakil orang yang mewakilkan dan orang yang bertindak menggantikannya disebut sebagai wakil dan tindakannya disebut muwakil-bih iaitu sesuatu yang diwakilkan (Djazuli, 2002).
Asas hukum al-wakalah, firman Allah SWT  QS. Al-Kahfi:19

y7Ï9ºxŸ2ur óOßg»oY÷Wyèt/ (#qä9uä!$|¡tGuŠÏ9 öNæhuZ÷t/ 4 tA$s% ×@ͬ!$s% öNåk÷]ÏiB öNŸ2 óOçFø[Î6s9 ( (#qä9$s% $uZø[Î7s9 $·Böqtƒ ÷rr& uÙ÷èt/ 5Qöqtƒ 4 (#qä9$s% öNä3š/u ÞOn=ôãr& $yJÎ/ óOçFø[Î6s9 (#þqèWyèö/$$sù Nà2yymr& öNä3Ï%ÍuqÎ/ ÿ¾ÍnÉ»yd n<Î) ÏpoYƒÏyJø9$# öÝàZuŠù=sù !$pkšr& 4x.ør& $YB$yèsÛ Nà6Ï?ù'uŠù=sù 5-ø̍Î/ çm÷YÏiB ô#©Ün=tGuŠø9ur Ÿwur ¨btÏèô±ç öNà6Î/ #´ymr& ÇÊÒÈ

Yang artinya:
”Demikianlah Kami bangunkan mereka itu, supaya mereka sesamanya tanya bertanya. Berkata salah seorang di antara mereka itu: Berapa lamanya kita dalam di sini? Jawab mereka itu: Kita diam di sini satu hari atau setengah hari. Mereka berkata: Tuhanmu lebih mengetahui, berapa lama kamu diam (di sini). Sebab itu suruhlah salah seorang di antara kamu pergi ke kota dengan membawa wang perak ini, dan hendaklah dibawanya kemari untuk rezekimu dan hendaklah ia berlaku lemah lembut dan janganlah ia memberitahukan kepada seorang juapun tentang halmu.”
            Bank Umum Syariah (BUS) pada aplikasi jual beli murabahah dapat memberikan kuasa kepada nasabah (pembeli). Akad perwakilan dari pihak bank Islam kepada nasabah untuk melaksanakan pembelian barang atas nama bank Islam dianggap sah apabila telah ada pernyataan dari kedua belah pihak baik secara lesan maupun tulisan. Apabila pernyataan secara lesan maka hal itu harus dilaksanakan lebih awal, seterusnya perniagaan jual beli murabahah antara bank dengan nasabah apabila barang telah menjadi milik bank secara efektif. Jika pernyataan tertulis maka ia perlu ditandatangani dan dilaksanakan sebelum perniagaan murabahah antara antara bank dan nasabah terjadi.
Pada akad tersebut juga harus dijelaskan jenis barang yang dibeli. Setiap barang perlu disebut jenisnya dan harganya. Jika barang yang akan dibeli tidak disebut jenisnya serta harganya, maka akad perwakilan pembelian itu tidak sah kecuali apabila dinyatakan bahawa kekuasaan untuk bertindak sebagai wakil adalah bersifat umum.

2.4.5.    Potongan (Discount) dalam kontrak   Murabahah
Salah satu prinsip asas dalam murabahah adalah penjualan suatu barang kepada pembeli dengan harga pembelian dan perbelanjaan yang terkait dicampur dengan keuntungan sesuai dengan kesepahaman. Kadang-kadang bank mendapat potongan harga sewaktu pembelian barang dari pembekal. Jika ini terjadi, maka diskaun berkenaan perlu dikurangkan dari harga belian barang yang dipesan nasabah. Dengan kata lain, potongan dari pembekal berkenaan merupakan hak nasabah sehingga harga beli yang dibebankan kepada nasabah adalah harga beli sebenar perolehan barang setelah ditolak diskaun.
            Untuk mendapatkan kepastian hukum sesuai dengan prinsip syariah Islam, Dewan Syariah Nasional telah menetapkan fatwa berkenaan potongan harga (discount) dalam murabahah, sebagai berikut:
”Harga dalam jual beli murabahah adalah harga beli dan perbelanjaan yang diperlukan ditambah keuntungan sesuai dengan kesepahaman. Jika dalam jual beli murabahah Institusi Keuangan Syariah mendapat potongan dari supplier, maka harga sebenarnya adalah harga setelah potongan karena itu potongan adalah hak nasabah. Jika pembelian potongan berkenaan dilakukan berasaskan perjanjian (persetujuan) yang dimuat dalam akad. Dalam akad, pembagian potongan setelah akad hendaklah diperjanjikan dan ditandatangani (Fatwa DSN, 2000)

Firman Allah dalam QS. Al-Maidah (5):1

$ygƒr'¯»tƒ šúïÏ%©!$# (#þqãYtB#uä (#qèù÷rr& ÏŠqà)ãèø9$$Î/ 4 ôM¯=Ïmé& Nä3s9 èpyJŠÍku5 ÉO»yè÷RF{$# žwÎ) $tB 4n=÷FムöNä3øn=tæ uŽöxî Ìj?ÏtèC ÏøŠ¢Á9$# öNçFRr&ur îPããm 3 ¨bÎ) ©!$# ãNä3øts $tB ߃̍ムÇÊÈ


Yang artinya:
”Hai orang-orang yang beriman, penuhilah akad-akad itu. Dihalalkan bagimu binatang ternak, kecuali yang akan dibacakan kepadamu (Yang demikian itu) dengan tidak menghalalkan berburu ketika kamu sedang mengerjakan haji. Sesungguhnya Allah menetapkan hukum-hukum yang dikehendaki-Nya.
            Sehingga jelas bahawa Al-Qur’an secara nyata menyatakan kewajiban moral untuk menjalankan dan memenuhi kontrak, perniagaan (aqad), janji, sumpah (ahd), amanat (yamin) atau sesuatu yang berhubungan dengan kepercayaan (trust) yang telah dibuat.
            Potongan yang diberikan oleh pembekal seperti yang telah disebutkan di atas merupakan hak nasabah sehingga ia perlu disampaikan dengan baik sebelum terjadinya akad murabahah mahupun setelah menandatangani akad murabahah. Sabda Nabi SAW:
”Tidak halal seorang menjual suatu perniagaan, melainkan dia harus menjelaskan ciri perniagaannya itu; dan tidak halal seorang mengetahuinya,  melainkan dia harus menjelaskannya”. (HR. Hakim dan Baihaqi)
Pembebanan perbelanjaan yang boleh dibebankan kepada harga jual dalam kontrak murabahah adalah pembiayaan secara langsung yang mempengaruhi nilai barang, atau memberikan manfaat (nilai guna) pada barang berkenaan. Para ulama bersepakat membolehkan pembebanan perbelanjaan langsung yang harus dibayar kepada pihak ketiga dan sepakat tidak boleh membebankan perbelanjaan tidak langsung bila tidak menambahkan nilai barang atau tidak berkaitan dengan hal-hal yang berguna pada perniagaan murabahah berkenaan.
            AAOIFI (Accounting and Auditing Organization Islamic Financial Institution) telah menetapkan bahawa institusi tidak diberi keizinan untuk membebankan fee komitmen (commitment fee) dan fee untuk menyediakan fasiliti pembiayaan (fee for providing a credit facility). Bank Islam diperbolehkan untuk membebankan perbelanjaan yang berhubungkait dengan barang yang akan diterima oleh nasabah. Perbelanjaan normal yang dibebankan kepada nasabah adalah perbelanjaan pengangkutan (perbelanjaan untuk mengangkut pembelian barang), perbelanjaan gudang, perbelanjaan percetakan surat, dan insurans. Jika bank membebankan perbelanjaan selain daripada yang dinyatakan, bank harus menyampaikan kepada nasabah dan nasabah menyetujuinya seperti pembebanan perbelanjaan  pemeriksaan kelayakan kepada nasabah.
Bank Islam boleh mensyaratkan pembayaran pendahuluan kepada nasabah sebagai tanda untuk menunjukkan kesungguhannya kepada bank berkaitan dengan permohonan yang nasabah. Fatwa Dewan Syariah Nasional sehubungan dengan pembayaran pendahuluan ini menetapkan:
”Dalam akad pembiayaan murabahah, Institusi Keuangan Syariah (IKS) dibolehkan untuk meminta pembayaran pendahuluan apabila kedua belah pihak bersepakat. Besarnya bilangan pembayaran pendahuluan ditentukan berasaskan kesepahaman. Jika nasabah membatalkan akad murabahah, nasabah harus memberikan ganti rugi kepada IKS dari pembayaran pendahuluan berkenaan. Jika bilangan pembayaran pendahuluan lebih kecil dari kerugian, IKS dapat meminta tambahan kepada nasabah. Jika bilangan pembayaran pendahuluan lebih besar dari kerugian, IKS harus mengembalikan kelebihannya kepada nasabah.” (Fatwa DSN  2000)

Harga jual dalam murabahah adalah bilangan harga perolehan (Harga beli barang dicampur dengan perbelanjaan-perbelanjaan yang terkait) dan margin keuntungan yang dikehendaki.
           Harga Jual          =      Harga Perolehan         +    Referensi Margin Keuntungan

Secara teknik, yang dimaksud dengan margin keuntungan adalah peratusan tertentu yang ditetapkan per tahun penghitungan margin keuntungan secara harian, maka bilangan hari dalam setahun ditetapkan 360 hari. Penghitungan margin keuntungan secara bulanan, maka setahun ditetapkan 12 bulan.
Had pembiayaan adalah had dimana seorang nasabah memiliki had nilai wang boleh diberikan pembiayaan oleh bank Islam dengan berasaskan kepada tingkat kemampuan membayar kewajiban daripada nasabah serta tingkat nilai barang yang dijadikan jaminan apabila ada. Jangka Waktu Pembayaran mengikut kepada tingkat kemampuan membayar kewajiban seorang nasabah dan nilai barang yang dijadikan jaminan.

            Dalam penetapan besarnya margin tidak ada         batasan yang pasti, hal ini sesuai dengan sabda Nabi SAW yang diriwayatkan dengan shahih bahawa Zubair bi Al-Awwan pernah membeli sebuah tanah hutan, yakni sebidang tanah luas di daerah tinggi di kota Madinah dengan harga seratus tujuh puluh ribu dinar. Namun kemudian ia menjualnya dengan harga satu juta dinar. Iaitu menjual dengan harga berlipat-lipat kali lebih mahal.


2.5.      PERANAN PIAWAIAN PERAKAUNAN            

Piawaian perakaunan merupakan elemen penting dalam pengaplikasian amalan perbankan Islam. Piawaian perakaunan dan audit kepada industri perbankan syari’ah tidak sahaja penting untuk operasi perbankan Islam, namun yang lebih penting adalah kewujudannya yang menempatkan perbezaan pengoperasian perbankan Islam. Adanya piawaian perakaunan dan audit yang sesuai dengan perniagaan syariah akan memudahkan perbankan Islam menjalankan operasi yang sesuai dengan nilai dan prinsip syariah.

            Beberapa kerjasama penyusunan piawai dan panduan perakaunan untuk institusi perbankan Islam iaitu: Penyelesaian Panduan Audit Perbankan Islam, Rujukan  Panduan Piawai Perakaunan Keuangan atau Pedoman Standar Akuntansi Keuangan (PSAK No.59) untuk operasi Perbankan Islam, rujukan panduan perakaunan perbankan Islam  Indonesia atau Pedoman Akuntansi Perbankan Islam Indonesia (PAPSI).


Di samping itu, perlu pembentukan perkumpulan perakaunan Syariah  yang terdiri dari para pakar, pengamalnya serta Dewan Syariah Nasional (DSN), di mana para ahlinya merupakan perwakilan dari Bank Pusat. Fungsi dari kumpulan ini adalah untuk membantu Dewan Standar Akuntansi Keuangan (DSAK) atau Dewan Piawaian Perakaunan Keuangan dalam memahami konsep piawaian perakaunan dan keuangan syariah.


2.6.  PERANAN  INTITUSI REGULASI DAN UNDANG-UNDANG           

Perbankan Islam telah berkembang begitu pemberangsangkan, regulasi dan undang-undang perlu dikembangkan dengan lebih baik bagi menyokong operasional amalan perbankan Islam ke arah yang lebih mengesankan baik dari sektor perniagaan mahupun sektor keuangan Islam. Peranan Institusi regulasi dan undang-undang sangat penting bagi pengembangan tersebut, antara lain:

2.6.1. Peranan Dewan Pengawal  Syariah

Dewan Pengawal Syari’ah memiliki peranan yang sangat penting dalam pengembangan perbankan Islam, karena institusi ini memiliki autoriti di bidang syari’ah yang dapat menyokong kewujudan sistem perbankan yang sihat serta konsisten dalam melaksanakan prinsip syari’ah dalam aktiviti mu’amalahnya. Dewan Pengawal Syariah juga berperanan memberikan jaminan halal serta kesesuaian dengan prinsip syariah ke atas aktiviti perbankan Islam, sehingga dapat memberikan keyakinan sekaligus membangun kepercayaan masyarakat ke atas bank Islam yang kaffah.

            Peranan yang dilakukan oleh Dewan Pengawal Syariah sangat strategik bagi pengembangan perbankan Islam. Oleh itu, Bank Pusat bersama Dewan Pengawal Syariah melakukan kerjasama sinergi untuk meningkatkan koordinasi antara institusi yang berhubungkait dengan peraturan perbankan Islam. Secara teknik bentuk kerjasama yang dilakukan adalah pertemuan koordinatif berkala yang berhubungan dengan perumusan fatwa suatu produk dan perniagaan pada perbankan Islam

            Pertemuan koordinatif dan konsolidatif dilakukan antara Bank Pusat dengan Dewan Pengawal Syariah agar dapat memperoleh input dan pandangan mengenai aspek-aspek teknik perbankan Islam dan isu konservatif yang berhubungkait dengan produk dan  perniagaan yang sedang dirumuskan fatwanya, sehingga dapat diimplementasikan pada industri perbankan Islam oleh karena telah memenuhi aspek syariah mahupun aspek teknik dan konservatif perbankan Islam.


2.6.2.   Peranan AAOIFI (Accounting and Auditing Organization of Islamic Financial Institution).

Perakaunan untuk organisasi perniagaan Islam, telah bermula apabila Akuntansi dan Auditing untuk Institusi Keuangan Islam (AAOIFI) telah diwujudkan. Institusi ini telah mempersoalkan banyak piawaian perakaunan dan pengauditan yang awalnya diperlukan oleh institusi keuangan Islam yang merupakan anggota dari organisasi ini (Pomeranz, 1997). Dalam perkembangannya, permasalahan piawaian dari AAOIFI telah menjadi sumber rujukan bagi institusi keuangan Islam lainnya dalam penyusunan laporan keuangannya.
Dalam laporan perakaunan keuangan (SFA) No.1, tujuan dari perakaunan keuangan untuk bank Islam dan institusi keuangan adalah menyediakan laporan keuangan yang memiliki ciri-ciri khusus sebagai institusi keuangan Islam iaitu:
  • Laporan analisis keuangan mengenai sumber dana zakat dan pemakaiannya.
  • Laporan analisis keuangan mengenai pendapatan dan pengeluaran yang dilarang secara syariah.
  • Laporan mengenai pemenuhan Bank Islam kepada tanggungjawab sosial kepada lingkungannya.
  • Laporan mengenai perkembangan dari sumber daya manusia pada Bank Islam.
Laporan yang diusulkan oleh AAOIFI menunjukkan bahawa organisasi perniagaan Islam sangat penting untuk menunjukkan persoalan syariah dan persoalan tanggungjawab sosial kepada lingkungannya. AAOIFI merupakan organisasi antarabangsa yang bersifat sebagai self-regulating agency dan memiliki fungsi mengembangkan piawaian perakaunan, audit dan pentadbiran termasuk piawai akad syariah untuk seluruh institusi yang menyediakan jasa keuangan syariah. AAOIFI secara umum memberikan panduan piawaian perakaunan, audit dan pentadbiran  yang tidak dicakupi oleh institusi seperti International Accounting Standard (IAS) disebabkan wujudnya perbezaan prinsip perakaunan dan audit serta pentadbiran aktiviti keuangan syariah berbanding dengan keuangan konvensional.


2.6.3.   Peranan  IFSB (Islamic Financial Service Board)

Fungsi IFSB dalam perkembangan perbankan Islam adalah sebagai perundangan dan pengawasan perbankan Islam serta menetapkan panduan amalan terbaik pengoperasian perbankan Islam. Organisasi ini didirikan pada 3 November 2002 dengan Ibu Pejabat di Kuala Lumpur. Negara-negara pendiri IFSB adalah Bahrain, Indonesia, Iran, Kuwait, Malaysia, Pakistan, Saudi Arabia, Sudan dan IDB.
            Keberadaan IFSB merupakan kesan dari perkembangan industri keuangan perbankan Islam yang tumbuh dengan cepat di setiap kawasan dan telah menjadi aktiviti keuangan global yang memerlukan pengaturan yang lebih baik dan piawaian dalam setiap aspek aktivitinya. Oleh karena itu, fokus aktiviti IFSB yang menjadi institusi International Standar Setting (ISS) di bidang pengaturan dan pengawasan keuangan syariah terutamanya dalam melakukan penyusunan piawaian konservatif dan telus kepada institusi keuangan syariah antarabangsa dan mencakupi sistem perbankan, pasaran modal dan insuransi syariah.

            

No comments:

Post a Comment

Mohon komentar sahabat demi kemajuan blog ini.
Terima kasih ^^

Followers